In 1981 lanceert IBM de eerste PC met het MS-DOS besturingsprogramma. Grotere bedrijven maken al gebruik van het intranet. De echte doorbraak van het internet volgt in de loop van de jaren 90. Met behulp van de verbeterde technologie ontdekt de wetenschap het HIV-virus en volgen de eerste voorspellingen van een dreigende klimaatsverandering. Het groeiend belang van de media blijkt onder meer tijdens de oorlogen in de Balkan en de Perzische Golf. Reclame en merchandising krijgen steeds meer impact op de consument en dus ook op de productie van speelgoed. Trends en rages nemen sterk in aantal toe en volgen elkaar nog sneller op. Na hand- en videogames veroveren computerspelletjes pijlsnel een belangrijke plaats in de speelgoedindustrie. De inspiratie voor speelgoed én computerspelletjes wordt vaak gehaald uit succesvolle films en feuilletons. Toch worden in de ‘de eeuw van de emancipatie’ sommige verschillen groter. Meisjes geboren na 1990 blijken, ten opzichte van jongens van dezelfde leeftijd, minder te spelen met bouwspeelgoed, miniatuurfiguren en computerspellen dan voordien. Daarnaast zorgt de toenemende bebouwing voor een drastisch verlies aan speelruimte, een belangrijke factor voor de teloorgang van talrijke kinderspelen. |