Uitbreiding van de kusttram

Met een definitieve verlenging van de kusttramlijn Oostende-Blankenberge tot in Knokke, reden tussen Heist en Knokke sinds 1912 elektrische trams. WOI zorgde voor een onregelmatige exploitatie. Op 25 oktober 1914 reed de laatste elektrische tram een normale dienst op het baanvak Zeebrugge-Heist. De sporen waren er zwaar beschadigd. Tussen Oostende en Zeebrugge werd de dienst bijna nooit volledig stilgelegd. In 1917 was er een onderbreking van 35 dagen. Na de oorlog reden aanvankelijk opnieuw stoomlocomotieven op de lijn tussen Blankenberge en Heist. In juli 1919 reed de elektrische tram weer.

Begin jaren 1920 ontstond de idee om ook tussen Brugge en Zeebrugge een tramlijn aan te leggen via Brugge Blauwe Toren en Lissewege. Deze lijn kwam er nooit. De plannen voor een tramverbinding op de havendam van Zeebrugge werden wel gerealiseerd. Reden was een reguliere veerbootdienst tussen Zeebrugge en het Engelse Harwich vanaf 1929. Een spoor van 1,5 km – gepland was 2,5 km – gaf net voor het zomerseizoen van 1930 een rechtstreekse verbinding met de kustlijn Oostende-Knokke Zoute.

Om de tramuitbating rendabel te houden fuseerden in 1930 alle baanvakken met aansluiting in Knokke tot de lijn Oostende-Knokke-grens-Brugge. Dankzij de elektrificatie van het baanvak Brugge-Westkapelle-Knokke datzelfde jaar, was een tramrit tussen Brugge en Veurne mogelijk, mits overstappen in Knokke, Oostende en De Panne. Van tram wisselen tussen De Panne en Knokke was vanaf het zomerseizoen 1933 niet meer nodig. De toerist werd op zijn wenken bediend.

Tussen Knokke en Oostende reed vanaf de jaren 1930 ook een concurrerende autobus, vanaf 1938 beperkt tot een toegevoegde autobusdienst. Oorlogsomstandigheden zorgden voor de afschaffing. Vanaf de jaren 1950 werd duidelijk dat in de toekomst de tramlijn vanuit Oostende niet meer tot in Het Zoute zou lopen, maar een eindhalte zou krijgen net voor het binnenrijden van Knokke, aanvankelijk vlak naast het treinstation van Knokke, later een honderdtal meter verder aan de andere kant van de Knokkestraat.

Knokke kreeg met de jaren een steeds grotere stelplaats en vanaf 30 juni 1967 was de afschaffing van het baanvak tussen Knokke Station en Het Zoute een feit. Een grote lus via Lippenslaan, Kustlaan, Zoutelaan en Elizabetlaan werd gereduceerd tot een eenvoudige lus enkele tientallen meter diameter in de buurt van het spoorwegstation.

vervoer-0502.jpgvervoer-0510.jpgvervoer-0464.jpgvervoer-0500.jpgvervoer-0491.jpgvervoer-0508.jpgvervoer-0461.jpgvervoer-0462.jpgvervoer-0736.jpgvervoer-0737.jpgvervoer-0487.jpgvervoer-0542.jpgvervoer-0505.jpgvervoer-0488.jpgvervoer-0509.jpgvervoer-0497.jpgvervoer-0499.jpgvervoer-0755.jpgvervoer-0556.jpgvervoer-0507.jpgvervoer-0067.jpgvervoer-0068.jpgvervoer-0069.jpgvervoer-0070.jpgvervoer-0072.jpgvervoer-0073.jpgvervoer-0074.jpgvervoer-0075.jpgvervoer-0076.jpgvervoer-0080.jpgvervoer-0081.jpgvervoer-0082.jpgvervoer-0083.jpgvervoer-0084.jpgvervoer-0085.jpgvervoer-0087.jpgvervoer-0089.jpgvervoer-0090.jpgvervoer-0091.jpgvervoer-0146.jpgvervoer-0235.jpgvervoer-0267.jpgvervoer-0268.jpgvervoer-0269.jpgvervoer-0270.jpgvervoer-0288.jpgvervoer-0308.jpgvervoer-0318.jpgvervoer-0319.jpgvervoer-0320.jpgvervoer-0333.jpgvervoer-0734.jpgvervoer-0735.jpgvervoer-0750.jpgvervoer-0751.jpgvervoer-0752.jpgvervoer-0759.jpgvervoer-0762.jpgvervoer-0766.jpgvervoer-1432.jpgvervoer-1438.jpgvervoer-1438.jpgvervoer-1439.jpgvervoer-1440.jpgvervoer-1441.jpgvervoer-1442.jpgvervoer-1455.jpg