HomeTentoonstellingenTentoonstellingen 2007Onderzoek - Plaats en ruimte / 2007 - Binnen spelen. Buiten spelen. Géén vervlogen droom!

tijdsband_1940

 

vitrine_1940_web_klein

Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden speelgoedfabrikanten aan beide kanten (Märklin, Steiff, Meccano, enz.) ingeschakeld in de oorlogsindustrie. Kinderen moeten in de oorlogsjaren hun speelgoed vaak zelf maken.

In de overwinningsroes verschijnt het zogenaamde ‘bevrijdingsspeelgoed’ met Amerikaanse Jeeps en Engelse vliegtuigen.

Onmiddellijk na de oorlog kreeg het speelgoed uit de landen van de bevrijders de voorkeur. De Amerikanen starten na 1945 de speelgoedindustrie in Japan en Duitsland weer op. De vermeldingen ‘Made in US Zone Germany’ en ‘Made in Occupied Japan’ blijven gehandhaafd tot begin jaren 50 en werden zelfs een kwaliteitslabel.

Na de oorlog wordt in het speelgoed geleidelijk aan meer kunststof gebruikt. Zij zijn de basis voor het succes van Lego, Fisher-Price en Barbie, maar ook van hoepels, scoubidou’s en frisbees.

Mede dankzij de Tweede Wereldoorlog worden de jaren 50 overspoeld door een enorme evolutie van wetenschap, techniek en welvaart. ‘Expo 58’ illustreert dit op treffende wijze.