Verklaring over tijdens de Tweede Wereldoorlog vernietigde vliegtuigen te Knokke A/Z, aangeduid op grondplan van Westkapelle 5/6
Uit Brussels Air Museum Magazine 61 – … trimester 1989 (M. De Grande)
Getuigen:
Adriaenssens Gerard, Hazegrasstraat N° 120 te Knokke/Heist
Van De Pitte, Hazegrasstraat N° 61 te Knokke/Heist
Lierman Pieter (Hoek Hazegras & Kortestr.) te Knokke/Heist
Vandemoere André, Nieuwstraat N° 102 te Knokke/Heist
Deschepper André, Hazegrasstraat N° 98 te Knokke/Heist
Devroe Constant, Fort Sint Pol N° 5 te Knokke/Heist
(schrijver van het boek “Luchtvaart en Golf te Knokke/Zoute”)
Fieseler Storch -Fl-156
Op 17 sept. 1941 neergeschoten door Engelse jagers en neergestort in het golfterrein, volgens Vandemoere A., tussen de toenmalige "gaaipers" van de St. Sebastiaangilde en het waterpompstation of "Waterkasteel"; volgens Devroe C. op de huidige zeventiende tee, welke toen nummer vier was, van het kleine parcours. Het vliegtuig is volledig uitgebrand. De piloot of piloten (?) zijn verkoold.
Boeing B-17 338630
Heeft in april 1945 een noodlanding gemaakt nabij de Bronlaan in het “kapbos”. Volgens Vandemoere is het vliegtuig in een mijnenveld geland; de piloot, is ongedeerd uit het vliegtuig gekropen en heeft zich in een boom in veiligheid gebracht tot er hulp opdaagde. Dhr. Adriaenssens voegt eraan toe dat de overige bemanningsleden uit het vliegtuig waren gesprongen boven Holland.
Het vliegtuig is totaal vernield, de vleugels zijn afgerukt en liggen samen met andere onderdelen kris kras rondgeslingerd. Bemanning: drie doden.
Spitfire Zoutelaan
In nov. 1944 neergestort tussen de Zoutelaan en de Zoutevaart, dichtbij café “De Witte” (afgebroken in 1987) en “Oscar Siska”. Volgens getuige Lierman, welke er op korte afstand vandaan was, kwam het vliegtuig, samen met nog twee andere, met hortende motor, waarschijnlijk door benzinegebrek, in de richting van het vliegveld gevlogen doch moest landen in de kleine wilgen; het vliegtuig werd volledig in stukken geslagen, vleugels en motor vlogen er af, enkel de romp bleef over met de piloot steeds vastgegespt op zijn zetel. Het vliegtuig is totaal vernield.
De piloot, een Australiër, is zwaargewond weggebracht doch heeft het overleefd; hij is later nog teruggekomen naar Knokke om de plaats te herkennen.
Mustang R.A.F. of P-51 U.S.A.?
In december 1944 in buiklanding geland (motorpech?) nabij het bosje op het einde van het Jagerspad dichtbij "Villa Lapin". Vliegtuig beschadigd en later afgebroken. Piloot scheen ongedeerd (volgens getuige Deschepper André).
Junkers W34 (JU-34)
Op 17 September 1941 afgeschoten door Engelse jachtvliegtuigen, in brand geschoten op het noordelijk einde van het vliegveld (volgens getuige Vandemoere A.); piloot is er uitgesprongen doch zijn valscherm ging niet open. Volgens getuige Devroe sleepte het vliegtuig een doelmouw bestemd voor de training van het luchtafweergeschut; de piloot van de doelsleper welke reeds aan een vleugel brandde, liet de doelmouw vallen, wendde zijn toestel naar het vliegveld en ondernam een wanhopige poging om zijn machine welke nu te vlug hoogte verloor, aan de grond te zetten; plotseling stortte het brandend vliegtuig in een bijna loodrechte duikvlucht naar beneden.
Vliegtuig volledig uitgebrand.
Piloot is eruit gesprongen doch zijn valscherm ging niet open. Hij stortte te pletter op de grond.
N.B.: Volgens het boek van Dhr. Devroe zou de piloot samen met een hondje zijn gesprongen, het hondje zou het overleefd hebben.
Heinkel HE-1 11
Op 17 sept. 1941 neergeschoten door Engelse jachtvliegtuigen en neergestort in de drinkwaterput van de weide toebehorende aan de landbouwer Vandepitte; volgens getuige Lierman is het toestel bij een poging om in de nabijgelegen velden te landen, daar hij door hoogteverlies het vliegveld niet kon bereiken, met zijn staart aan de hoogspanningsdraad van de tramlijn blijven hangen en met de neus een vijftigtal meter verder in de drinkwaterput terecht gekomen. Het vliegtuig is volledig vernield en door het Duitse leger weggebracht.
De bemanning was zwaar gekwetst en door de Duitsers naar Brugge gevoerd. Getuige Deschepper bevestigt dit eveneens.
N.B.: Volgens getuige Lierman zouden er zich nog stukken in de put en omgeving bevinden en de eigenaar van de weide, Dhr. Vandepitte geeft zelfs de toestemming aan het museum om opzoekingen te doen, hij biedt zelfs zijn hulp, traktoren enz...
Focke-Wulf FW- 190A
Heeft een noodlanding uitgevoerd na boven het kanaal te zijn beschoten geweest; dit gebeurde in het najaar van 1942. Het vliegtuig was beschadigd en later weggevoerd door de Luftwaffe. De piloot was gewond aan het gelaat. Getuigen Lierman & Deschepper.
Junkers JU-352A-1
Getuige Vandemoere welke in deze periode werken uitvoerde voor het Engels leger heeft dit vliegtuig gezien; het vloog met een Canadese bemanning; "zij hebben hier een paar maal rondgevlogen doch hadden niets dan pech, het vloog onder de kentekens van de R.A.F.". In de maand mei 1945 "hebben ze het vliegtuig in brand gestoken omdat het zogezegd vol ratten zat".
Boeing B-17 337787
Heeft op 5 december 1944 een noodlanding uitgevoerd in het veld van landbouwer Adriaenssens in de Hazegraspolder; het vliegtuig was hevig beschoten geweest door de “Flak” boven Berlijn en door twee FW 190 boven de Zuiderzee.
Het vliegtuig bleef geheel, doch is geplunderd geweest door “toeristen”; het werd later weggehaald door het leger.
De bemanning bleef ongedeerd.
N.B.: Dhr. Adriaenssens heeft talrijke onderdelen v. dat vliegtuig die hij eventueel wil afstaan aan het museum.