Heb je al gehoord van de wijk "Zeebergen"?
André Desmidt
Vroeger hadden we het reeds over het boekje van de Heer Ch. Serweytens-de Mercx over de groei en bloei van Heist. In dit boekje uitgegeven door het gemeentekrediet van België in 1963 lezen wij ook hoe Duinbergen is ontstaan.
Op 1 februari 1901 wordt te Brugge de “Société de Duinbergen” opgericht met een vermogen van 500.000fr. door inbreng van 25 ha. onverdeelde duinen met daarbij afstand van de rechten van drie der zes onverdeelbare eigenaars over het ganse domein.
Oorspronkelijk werd de lokaliteit Zeebergen genoemd. De plannen van deze nieuwe badplaats gelegen tussen Knokke en Heist, werden getekend door de beroemde Duitse architect Stubben, die optreedt als beheerder van de maatschappij. Later wordt de concessie van Duinbergen vergroot met een stuk staatsgrond in het westen, geruild tegen bruikbare lage gronden die het “Parc des sports” zullen vormen en later in 1922 met 3 hectaren in het oosten, door wederafstand verkregen van de “Société de Knokke- Duinbergen-Extension" (opgericht in 1911). Toen de staat in 1904 begon met de vissershaven van Heist (Zeebrugge) werd onderhandeld over de gronden die aan de “Société de Duinbergen” toebehoorden. Een overeenkomst wordt gesloten dat het gedurende 20 jaar verboden wordt op minder dan 300 m. van het strand dat te Duinbergen zou worden aangelegd, te bouwen. Op 4 januari 1900 wordt voor notaris Stappens een akte verleden, waarbij de Staat in de rechten en verplichtingen treedt van de verkoper: de akte stipt tevens aan dat bepaalde wegen zullen moeten aangelegd worden.
In 1904 besluiten de Spoorwegen hun lijn verder door te trekken van Heist naar Knokke. Dan breken lange en moeilijke onderhandelingen aan met de ambtenaren, onder meer hoofdingenieur de Nijs, die de spoorlijn wenst door te trekken door de duinen met terminus op ongeveer 400m. van het Van Bunnenplein te Knokke. Zowel de Société als de openbare mening van Knokke-dorp zien het anders. Een defensie-comité wordt samengesteld en op 24 februari 1907 wordt een meting gehouden in het hotel du Cygne te Knokke. De zaak blijft hangende tot 1920.
Nadat het ontwerp station Knokke als afgedaan geklasseerd wordt, ontstaat een nieuw geschil tussen de Société de Duinbergen en de familie Serweytens.
Er wordt een overeenkomst gesloten met als resultaat de oprichting op 9 januari 1911 van een nieuwe bouwmaatschappij ”Knocke-Duinbergen-Extensions” belast met de verkaveling van het terrein tussen de concessie van Duinbergen en de oostelijke grens van het oorspronkelijke domein van Knokke, met een zeelijn van 1900 meter en een diepte van 1600 meter ter hoogte van de dorpskerk van Knokke. De familie serweytens beschikken over de helft van de mandaten, de andere helft behoort de N.V. van Duinbergen.