De Ferry Boats lijn "Harwich-Zeebrugge"

Zoals de lezers wellicht weten besloot men enkele maanden terug de Ferrys op te doeken. Momenteel wordt daarover nog onderhandeld.
In het kader van deze problematiek lazen wij in het boekje "Zee-Bruqqe, sa création, son rôle, son avenir“, van kolonel Stinglhamber, ons ter beschikking gesteld door de heer Jules Devocht, directeur van de visserijschool, een artikel over het ontstaan van deze lijndienst, toestand 1918.

Recent kondigden de Belgische en Engelse kranten de oprichting aan van een compagnie met 400.000 Britse pond startkapitaal, en als maatschappelijk doel het transport over zee per ferry boat te verzekeren, tussen Harwich en Zeebrugge. Sedert enkele jaren boog men zich over dit probleem, en wij zijn dan ook verheugd dat het een positieve afloop kent, ondanks de crisis waarin wij ons momenteel bevinden.

Met enthousiasme heeft de Britse pers dit nieuws begroet. De “Times” voorziet een trafiek van zeker 100.000 ton per jaar. De maatschappij kon 3 boten verwerven, gebouwd door de Britse overheid in 1917 voor de prijs van 570.000 pond sterling. Het zijn schepen die bij elke vaart 54 wagons van 10 ton kunnen overvaren.

De compagnie draagt de naam “The Great Eastern Trainferries Ltd” en werkt samen met het machtige “London & Nort Eastern Ry Cy Ltd”, die ook een navigatielijn heeft doch zich vooral richt op het transport in Engeland.

Onder de naam "Société Belgo-Anglaise des Ferry-Boats” werd een Belgische vennootschap gesticht met als doel de oprichting en exploitatie van de installaties in Zeebrugge en de trafiek op het vastenland. (startkapitaal 3 miljoen). De Britse vennoten onderschrijven de helft van dit kapitaal. De “Société-Belgo-Anglaise des Ferry-Boats” beschikt over het noodzakelijke rollend materiaal voor de trafieken. Het zal zo aangepast worden dat het geschikt is zowel voor het vastenland als voor het Britse spoor, conform de bepalingen vastgelegd in Bern.

De compagnie voor maritieme installaties heeft het aanlegpunt voor de ferrys in de onmiddellijke omgeving van de fabriek Solvay voorzien, waardoor het waterstandsverschil bij ebbe en vloed vermeden wordt. Zeer binnenkort zullen de werken beginnen.

De installatie van deze dienst kan niet te berekenen gevolgen hebben voor Zeebrugge. Dank zij de ferrys die geen speciale verpakking van de goederen vereisen, kan Engeland nu alle uithoeken van het continent bereiken in optimale omstandigheden, zowel wat betreft snelheid, economie als bewaringsmogelijkheid. Uiteraard geldt dit voordeel ook voor het vastenland ten opzichte van Engeland. Zeebrugge profiteert van deze comfortabele transitpositie: zij zal een belangrijk tussenstation zijn in een van de voornaamste aders tussen eiland en vastenland.

De Ferry Boats lijn "Harwich - Zeebrugge"

Mia Oosterlinck

Heyst Leeft
1987
03
006-00/
Ludo Sterkens
2023-06-19 14:38:19